Однією з гарантій екологічних прав громадян відповідно до статті 10 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" є громадський контроль за додержанням вимог законодавства пр охорону навколишнього природного середовища, що здійснюється, зокрема,громадськими інспекторами з охорони довкілля.
Хоча система запобігання екологічним правопорушенням в Україні перебуває у стані реформування, є нагальна необхідність проведення громадського екологічного контролю вже сьогодні, адже стає очевидним, що розв'язання екологічних проблем не може бути прерогативою лише чиновників чи підприємців. Люди почали відчувати на собі негативні наслідки екологічно шкідливих виробництв, які забруднюють довкілля і шкодять їхньому здоров'ю. Зростає усвідомлення необхідності змін у ставленні до природи. Водночас правовий статус громадських інспекторів з охорони довкілля визначений і надає всі підстави для дійснення їх діяльності.
На сьогодні в Державній екологічній інспекції у Луганській області є двадцять дев'ять громадських інспекторів з охорони довкілля Луганської області. Вся робота громадських інспекторів з охорони довкілля підконтрольна керівникам (державним інспекторам з охорони навколишнього природного середовища у Луганській області), у якому вони закріплені.
Громадські інспектори у своїй діяльності керуються Конституцією України, законами України, актами Президента України і Кабінету Міністрів України, іншими нормативно-правовими актами в галузі охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання та відтворення природних ресурсів, у тому числі наказами Мінприроди, а також наказами організаційно-розпорядчого характеру Держекоінспекції та Положенням про громадських інспекторів з охорони довкілля, затвердженим наказом Мінприроди від 27.02.2002 №88, зареєстрованим в Мін'юсті 20 березня 2002 року за №276/6564.
Громадські інспектори діють на громадських засадах, без додаткової оплати праці та без увільнення від основної роботи.
Громадським інспектором може бути особа, яка:
- є громадянином України,
- досягла 18 років,
-має досвід природоохоронної роботи,
- пройшла співбесіду в органах Держекоінспекції з питань попередньої природоохоронної роботи та знань основ природоохоронного законодавства.
Призначені громадські інспектори отримують посвідчення встановленого зразка, що підтверджують їх повноваження. В посвідченні вказуються: орган, який видав посвідчення, номер посвідчення, прізвище, ім'я, по-батькові громадського інспектора, територія, у межах якої може здійснювати повноваження громадський інспектор, термін дії посвідчення, права громадського інспектора.
Термін дії посвідчення - 1 рік, який щорічно подовжується за результатами оцінки щорічного звіту громадського інспектора за виконану роботу.
За певних підстав громадський інспектор може бути позбавлений своїх повноважень органом, який його призначив, що має наслідком припинення виконання роботи громадського інспектора з вилученням відповідного посвідчення.
До повноважень громадських інспекторів входить:
- спільно з працівниками органів Держекоінспекції, інших державних органів, які здійснюють контроль за охороною, раціональним використанням та відтворенням природних ресурсів, органів державної виконавчої влади та місцевого самоврядування, брати участь у проведенні рейдів, перевірок додержання підприємствами, установами, організаціями всіх форм власності та громадянами вимог природоохоронного законодавства, норм екологічної безпеки охорони, раціонального використання та відтворення природних ресурсів;
складати протоколи про адміністративні правопорушення при виявленні порушень природоохоронного законодавства, відповідальність за які передбачена Кодексом України про адміністративні правопорушення, і подавати їх відповідному органу Держекоінспекції для притягнення винних до відповідальності;
роз'яснювати громадянам вимоги природоохоронного законодавства та їх екологічні права;
доставляти осіб, які вчинили порушення природоохоронного законодавства, до органів місцевого самоврядування, органів внутрішніх справ та штабів громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону, якщо особу порушника не може бути встановлено на місці порушення;
- надавати допомогу органам державного контролю в галузі охорони навколишнього природного середовища в діяльності із запобігання екологічним правопорушенням.